Veelgestelde vragen MijnDossier

Aanmelden

Heb ik speciale apparatuur of computerprogramma’s nodig?
Nee, je hebt geen speciale apparatuur of computerprogramma’s nodig voor het gebruik van MijnDossier, je hebt wel het volgende nodig:

  • een mobiele telefoon;
  • een pc, laptop of tablet (Apple of Android);
  • een internetverbinding;
  • een internetbrowser zoals Internet Explorer of Google Chrome;
  • software om pdf-bijlagen te openen, zoals Acrobat reader

Waarom werkt MijnDossier met een sms-functie of DigiD app?
Dat doen we om je gegevens extra te beschermen, de wet voor zorginstellingen schrijft voor dat we deze extra controle uitvoeren. Om toegang te krijgen moet je het nummer invullen dat je via de sms op je telefoon te zien krijgt of gebruik maken van jouw DigiD app, dan weten we zeker dat we met jou te maken hebben.

Ik heb geen mobiele telefoon. Kan ik toch gebruikmaken van MijnDossier?
Nee, zonder mobiele telefoon kun je geen gebruik maken van MijnDossier. Het hoeft geen smartphone te zijn. Een mobiele telefoon waarop je een sms’je kunt ontvangen, is voldoende.

Ik heb me voorheen al eens aangemeld en heb nog steeds geen toegang
In 2016 zijn wij binnen onze Volwassenenzorg gestart met de voorbereidingen voor ons cliëntportaal. Destijds hebben we ouders en wettelijk vertegenwoordigers vroegtijdig meegenomen in de ontwikkeling en een 'papieren aanmeldformulier' aangeboden. Al deze aanmeldingen Volwassenenzorg zijn behandeld en de ouders en/of wettelijk vertegenwoordigers van de goedgekeurde aanmeldingen hebben van ons een uitnodiging ontvangen om hun toegang te activeren. Dit was mogelijk tot 1 september 2018, vanaf dat moment geldt enkel nog het digitale aanvraagformulier 'Toegang cliëntportaal MijnDossier'.

Wie bepaalt het recht op inzage van MijnDossier?
Het inzagerecht is geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is ook van toepassing op het verkrijgen van inzage. Meer informatie over het inzagerecht vind je op de website Externe link die mogelijk in een nieuwe tab of scherm opentAutoriteitpersoonsgegevens.nl

DigiD

Wat is DiGiD?
DigiD is jouw persoonlijke digitale identiteit waarmee je  kunt inloggen op websites van de overheid en in de zorg. Met je DigiD identificeer je jezelf op het internet, zodat we weten dat we ook echt met jou te maken hebben. Je DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Die kies je zelf. Je kent DigiD misschien al van de Belastingdienst. Maak je er nog geen gebruik van, ga dan naar www.DigiD.nl om het aan te vragen.

Ik heb nog geen DigiD, wat nu?
Vraag het even aan bij de Rijksoverheid via www.DigiD.nl

Waarom werkt MijnDossier met DigiD?
Deze verbinding is nodig om de veiligheid van de toegang op jouw dossier via internet te garanderen. Het werkt op basis van het persoonlijke burgerservicenummer (BSN) en je hoeft hierdoor ook geen aparte inloggegevens te onthouden voor MijnDossier. DigiD zorgt voor een beveiligde toegang waar veel organisaties in Nederland gebruik van maken.

Ik begrijp DigiD niet goed, wat nu?
Kijk op internet bij www.DigiD.nl/vraag-en-antwoord/

Ik heb nog geen SMS-functie of DigiD bij mjin DigiD, wat nu?
Om in te loggen op MijnDossier heb je je DigiD nodig en de aanvullende sms-functie of DigiD app. Heb je wel DigiD, maar de rest nog niet? Log dan eerst in op Mijn DigiD en vraag de extra SMS-controle of DigiD app aan. Je ontvangt dan binnen 5 dagen een brief met een activeringscode. Die code vul je in op MijnDigiD en daarna kun je MijnDossier inzien bij Ipse de Bruggen.

Mijn DigiD app werkt niet goed op mijn Iphone!
Er is een update van de DigiD app geweest, mogelijk werkt de app hierdoor niet meer goed op uw iPhone. DigiD adviseert u de app te verwijderen en opnieuw te installeren en te activeren.

Ik kan niet inloggen, wat nu?
Check even of je alle stappen hebt gezet:

  • Heb je het digitale aanvraagformulier ingevuld en naar ons verzonden
  • Heb je van ons bericht van ontvangen dat je MijnDossier kunt gaan gebruiken?
  • Heb je MijnDossier telefonisch geactiveerd met behulp van je BSN?
  • Heb je geprobeerd in te loggen met je DigiD met SMS-functie of DigiD app?

Als je alle vragen met ‘Ja’ kunt beantwoorden en je hebt nog steeds geen toegang tot jouw persoonlijke gegevens, ga dan naar www.DigiD.nl en neem contact op met de helpdesk.Je kan ook onze Servicedesk een bericht sturen of bellen, zie daarvoor de contactgegevens.

Ik ben wel ingelogd maar zie mijn persoonlijke gegevens niet, wat nu?
Mail even naar je persoonlijke begeleider of bespreek het. Hij of zij kijkt voor je na wat er aan de hand is en maakt het samen met je in orde.

Informatie aanpassen en toevoegen

Kan ik informatie toevoegen aan MijnDossier?
Ja, je kunt je levensverhaal en je talentenposter aanvullen, aanpassen of gewoon bekijken. Je kunt ook je rapportages en je zorg- en werkplan inzien, maar daar kun je zelf niets aan veranderen. Mogelijk dat je in de toekomst meer kan aanvullen, aanpassen of gewoon bekijken in MijnDossier. Je kan altijd je ervaringen en wensen kwijt in het evaluatieformulier in MIjnDossier.  

Er staat een fout in mijn dossier. Wat moet ik doen?
Stuur even een mailtje naar je behandelaar of bespreek het met hem of haar. Hij iof zij kijkt even wat er mis is en kan het aanpassen als dat nodig is.

Wie helpt mij als ik iets niet snap?
Heb je vragen over MijnDossier? Bijvoorbeeld als je wilt weten hoe je levensverhaal invult. Stel je vragen per mail via info@ipsedebruggen.nl  of bel (0800) 99 88 777.

Veiligheid en privacy

Hoe veilig is MijnDossier?
Ipse de Bruggen houdt zich aan de geldende privacywetgeving. Wij voldoen daarom aan alle regels die gelden voor het uitwisselen van persoonlijke gegevens op internet. Onze systemen voldoen ook aan hoge veiligheidseisen. Daarom mag je erop vertrouwen dat je gegevens bij ons goed zijn beveiligd. Wil je er meer over weten? Lees Autoriteitpersoonsgegevens.nl
Jij kunt ook zelf bijdragen aan de veiligheid en bescherming van je gegevens. Wil je er meer over weten? Lees MijnDossier veilig gebruiken

Hoe wordt mijn privacy beschermd?
Je gegevens in MijnDossier komen uit je digitale dossier die ook op de locatie wordt gebruikt. Voor die gegevens gelden dezelfde regels als voor MijnDossier. Alleen behandelaars die inzage nodig hebben om je goed te kunnen behandelen, kunnen die gegevens ook inzien. Wil je er meer over weten? Lees hier

Kan ik via MijnDossier de gegevens inzien van een andere cliёnt?
Nee, dat heeft te maken met privacy. MijnDossier is een personlijk dossier. Daarom heb je altijd alleen maar toegang tot je eigen gegevens.

Overlijden

Kan ik MijnDossier van mijn familielid nog inzien na overlijden?
Nee, u heeft als nabestaande geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien. Dat is wettelijk geregeld. Wilt u u toch iets weten? Neem dan contact op met de behandelaar. Hij of zij helpt u verder.

Ga hier terug naar de startpagina van MijnDossier.

Top